Zastosowanie wariatorów w przemyśle
Wariator to rodzaj przekładni stosowanej w maszynach i pojazdach. Moduł ten służy do przenoszenia momentu obrotowego, pozwalając na płynną regulację prędkości obrotowej układu. Czym jeszcze charakteryzuje się działanie tych urządzeń, jakie są jego funkcjonalności, zalety oraz zastosowanie? Odpowiadamy w artykule.
Czym jest wariator?
Wariator to nic innego jak bezstopniowa skrzynia biegów umożliwiająca płynną regulację położenia i precyzyjne sterowanie prędkością obrotową. Przekładnie tego typu działają w oparciu o współpracę pasów lub łańcucha z kołami stożkowymi. Przeniesienie momentu obrotowego możliwe jest za pomocą tarcz ciernych. Wariator umieszcza się w pojazdach i maszynach między silnikiem elektrycznym a przekładnią. Stanowi alternatywę dla powszechnie stosowanych falowników. Co ciekawe, prototyp tego mechanizmu wynalazł już w XV wieku sam Leonardo da Vinci. Elementy tego rodzaju, a także wiele innych podzespołów budowy maszyn oferuje firma Pawo-Alu System z Poznania.
Charakterystyka wariatorów modułowych
Poszczególne modele wariatorów różnią się od siebie funkcjonalnością, w zależności od budowy. Zmiany przełożenia przekładni dokonuje się, regulując rozstaw kół talerzowych względem osi obrotu. Wariatory modułowe cechują się kompaktową i zwartą budową. Do ich produkcji z reguły stosuje się wytrzymałe aluminium lub żeliwo. Wśród najważniejszych zalet tych elementów można wymienić m.in.:
- wysoką sprawność,
- niską awaryjność,
- odporność na działanie czynników zewnętrznych,
- wytrzymałą obudowę,
- wszechstronne zastosowanie.
Urządzenia wyróżniają się także cichą pracą i redukcją wibracji podczas przenoszenia napędu.
Zastosowanie w przemyśle
Wariatory wykorzystywane są w wielu dziedzinach przemysłu jako popularne formy napędowe w maszynach czy różnego rodzaju pojazdach maszynowych. Z uwagi na możliwość precyzyjnej regulacji prędkości obrotowych układu, stosowane są powszechnie w urządzeniach, takich jak piły do cięcia. Poza tym, wariatory są niezbędne także w przemyśle motoryzacyjnym. Takie przekładnie można często spotkać w mechanizmach spalinowych – zarówno w samochodach, motocyklach, jak i innych pojazdach mechanicznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana