Kiedy silnik przemysłowy kwalifikuje się do regeneracji?
Silnik to najważniejsza część wielu maszyn i urządzeń. Jego zadaniem jest zamiana pewnej energii (na przykład cieplnej) w energię mechaniczną. Jednym z rodzajów jednostek napędowych są silniki przemysłowe, opracowane z myślą o najbardziej wymagających pracach i warunkach. Z tego względu są szczególnie narażone na uszkodzenia. Kiedy możliwa jest ich regeneracja i na czym ona polega?
Zużycie silników przemysłowych a możliwość ich regeneracji
Każdy silnik ulega zużyciu. Elementy jednostki napędowej pracują w wysokich temperaturach oraz pod dużymi obciążeniami, co prowadzi do stałego pogarszania się ich stanu. Dotyczy to zwłaszcza dużych silników przemysłowych, napędzających maszyny do robót ziemnych, wózki widłowe czy agregaty prądotwórcze. Choć zużycie silnika można spowolnić, regularnie wymieniając olej czy tankując paliwo dobrej jakości, nie da się mu całkowicie zapobiec. Po pewnym czasie mogą się pojawić kłopoty z eksploatacją jednostki napędowej, takie jak spadek mocy czy nieregularna praca.
Aby ocenić, czy silnik przemysłowy nadaje się do regeneracji, najlepiej udać się do wyspecjalizowanego serwisu. Jednym z nich jest firma Inter Service z województwa śląskiego. Fachowcy zatrudnieni w serwisie przeprowadzą dokładną diagnostykę jednostki napędowej i ocenią, czy kwalifikuje się ona do regeneracji. Jeżeli tak, to ustalą, jakie prace należy wykonać, aby przywrócić silnik do pełnej sprawności. Ogólnie rzecz biorąc, rzadko zdarza się, że jednostka napędowa jest w tak złym stanie, aby jej regeneracja była niemożliwa. Może jednak okazać się nieopłacalna.
Na czym polega regeneracja silników przemysłowych?
Regeneracja silników przemysłowych obejmuje szereg czynności, które mają na celu przywrócić sprawność ich poszczególnym podzespołom. Jej zakres zależy od rodzaju i stanu jednostki napędowej. Do standardowych zabiegów należy szlifowanie cylindrów. Polega ono na powiększeniu ich średnicy w celu usunięcia wad powierzchniowych. Często wykonuje się także tulejowanie cylindrów, które obejmuje roztoczenie bloku, wciśnięcie tulei i obrobienie jej pod wymiar tłoka. Regeneracji poddaje się także inne elementy silników, takie jak głowica, blok czy korbowód. Wykonuje się ich szlifowanie, frezowanie czy napawanie, aby po zakończeniu prac silnik działał bez problemu. Konieczna może okazać się także wymiana niektórych elementów lub ich dorobienie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana