Budowa elektrozaworów pneumatycznych
Systemy pneumatyczne wymagają precyzyjnego działania mechanizmów. Dlatego praca siłowników pneumatycznych sterowana jest często elektrozaworami. Ich sposób działania zależny jest od budowy – mogą realizować inicjację posuwu bezpośrednio lub pośrednio. Czytając poniższy artykuł, dowiesz się, w jaki sposób skonstruowane są elektrozawory pneumatyczne i na czym polega ich zadanie w sterowaniu automatyką.
Z jakich elementów składa się elektrozawór pneumatyczny?
Do najważniejszych części elektrozaworu pneumatycznego można zaliczyć:
elektromagnes z cewką o dużej mocy;
suwak;
zawór zasilający;
odpowietrznik;
zawór odbiornika;
pilot lub wzmacniacz;
obudowę zewnętrzną.
Elektrozawory pneumatyczne dostępne np. w hurtowni przemysłowej KURZAWSKI BOGDAN "TECH MECH” i opierają się na działaniu w sposób bezpośredni i pośredni. Co różni te dwie metody?
Budowa i sposób działania elektrozaworu bezpośredniego
Elektrozawór pneumatyczny działający bezpośrednio zbudowany jest z elektromagnesu, suwaka i elementów zasilających odpowiedzialnych za dostarczanie sprężonego powietrza. Taki rozdzielacz pneumatyczny poprzez impuls elektryczny przekazuje siłę na suwak, który odpowiada za dozowanie medium roboczego. Można w nim zastosować dodatkowy wzmacniacz, który redukuje ciśnienie początkowe potrzebne do realizowania pracy suwaka. Nie zawsze jednak taki element występuje w urządzeniach sterowanych bezpośrednio. Ze względu na spore opory toczenia suwaka, konieczne jest przyłożenie dużej siły, co warunkuje zastosowanie cewki o większej mocy. Konieczne jest też ciśnienie początkowe, które zwykle wynosi 1,5 bara.
Budowa i sposób działania elektrozaworu pośredniego
Jak sama nazwa wskazuje, elektrozawór pneumatyczny pośredni pracuje na podstawie elementu towarzyszącego odpowiedzialnego za sterowanie suwakiem zaworu. Elektromagnes przekazuje energię bezpośrednio na zawór pomocniczy (pilot), który dozuje sprężone medium robocze na suwak. W ten sposób jest on sterowany nie tylko przy pomocy siły pochodzącej z elektrozaworu, ale również przez sprężone powietrze. Budowa takiego elektrozaworu pneumatycznego pośredniego jest nieco bardziej skomplikowana. Złożoność konstrukcji rekompensuje jednak zastosowanie słabszej cewki i lepsze właściwości sterujące pracą pneumatyki.
Aby skutecznie dobrać elektrozawory pneumatyczne do systemów sterowania, należy uwzględnić ich wielkość oraz zakres działania urządzenia – jedno lub dwustronny. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, najlepiej skonsultować się ze specjalistami w dziedzinie systemów pneumatycznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana