6 oznak, że przekładnia zębata wymaga remontu

Przekładnie zębate są powszechnie używane w wielu różnych maszynach. W trakcie pracy zużywają się, co skutkuje koniecznością ich naprawy lub wymiany. Nie zawsze wystarczy wymienić zniszczone części na nowe, w wielu wypadkach jest to wręcz niemożliwe. Nie wszystkie części zamienne są bowiem nadal dostępne na rynku. Dowiedz się, co najczęściej przesądza o potrzebie wykonania remontu przekładni zębowej!
Najpopularniejsze usterki przekładni zębowych
Wśród najczęściej diagnozowanych usterek, jakie występują w przekładniach zębowych wymienić należy nieszczelność. Dochodzi do niej często w efekcie:
- uszkodzenia pierścieni uszczelniających,
- awarii sprzęgła,
- uszkodzenia łożysk tocznych,
- pęknięć oraz zużyć wałów,
- pęknięć oraz wyłamań zębów.
Specjaliści Zakładów Mechanicznych GLIMAG S.A. wskazują, że po otwarciu korpusu przekładni można stwierdzić, że koła zębate są całkowicie zniszczone. Wnętrze jej korpusu wypełniają elementy połamanych kół zębatych, łożysk, a także zdeformowanych wałków.
Oznaki usterek w przekładniach zębatych
Co wskazuje na to, że przekładnie zębate wymagają remontu? Oto 6 najbardziej typowych objawów.
- Powierzchniowe uszkodzenia, a więc rysy hartownicze. Uszkodzenia takie mogą być początkiem innych, poważniejszych problemów, np. odprysków i złamań.
- Interferencja, czyli wzajemne podcinanie się zębów. To kolejny zwiastun problemów, który oznacza konieczność wykonania remontu przekładni zębatych. Gdy wystąpi takie zjawisko, powoduje ono nadmierne naciski, które wywołują zniekształcenia boków.
- Bezpośrednie dotykanie cząstek stałych w trakcie wzajemnego ich ślizgania się. To niepokojący objaw, który przyczynia się to do ubytków trących się powierzchni. Gdy nie towarzyszą im gwałtowne zjawiska cieplne, ubytki te mogą wystąpić na obu zębach jednocześnie.
- Wytarcie – to objaw, który wynika z równomiernego ścierania się boków elementów przekładni. Pojawia się on na ogół w efekcie powstania zawiesiny z oleju i drobnych cząstek zanieczyszczeń, np. pyłu obcego pochodzenia lub metalowego.
- Wydarcie – stanowi ubytek, który wynika z obecności cząsteczek stałych pomiędzy zębami. Zanieczyszczenia mogą tu pochodzić z łożysk lub zębów, są to na ogół odpryski lub nadmiary na krawędziach.
- Uszkodzenia powierzchni bocznych – mogą przysporzyć najwięcej trudności podczas remontu przekładni. Jest to awaria zmęczeniowa, która objawia się powstaniem ubytków na powierzchni bocznej przekładni. Warto pamiętać, że przekładnie podlegają podczas pracy różnym obciążeniom. Odpadnięcie niewielkich płytek sprawia, że na powierzchni pozostają wgłębienia o nieregularnym kształcie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Optibelt Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Pasy napędowe, taśmy transportujące woj. śląskie41-303 Dąbrowa Górnicza, Budowlanych 11
-
Serwokontrol - Autoryzowany dystrybutor produktów marki Burkert i MOOG
Hydraulika - siłowa woj. dolnośląskie54-426 Wrocław, Przemkowska 15
-
Arset-Vac Serwis Układy automatyki przemysłowej
Automatyka przemysłowa woj. lubuskie66-100 Sulechów, Żeromskiego 30